13 maj 2011

Svaren på frågorna!

(tydligen har detta inlägget försvunnit, plus ett tidsinställt inlägg som jag också hade till idag. Så nu publiceras det igen)


Tusen tack som hörreni! Jag är tönt, men fan vad kul det är att sitta och svara på frågor, haha!
 Så, here we go!




Vem red Mimi när du var i Sälen?
Då var det min mamma och min kompis Hilda som red henne. Det är Hilda och hennes familj som äger treåringen som jag nu ridit ett tag eftersom Hilda varit i Kanada ett år. Våra föräldrar umgås mycket och eftersom Hilda var snäll och red Mimi när jag var iväg så red jag nu hennes när hon varit iväg!




Vart jobbar du?
Jag jobbar på Ica i Höör, fyra mil hemifrån. Anledningen till att jag jobbar där är att min morbror och hans fru äger butiken. Det är ganska jobbigt att köra så långt, men det väger upp med att jag har bra chefer där jag kan styra lite själv över jobbtider. Ifall jag skulle behöva ta ledigt någon gång så brukar det kunna lösas enkelt. Det är deras dotter (min kusin) som har islandshästar där jag  ibland också jobbar.
Ica är ett bra jobb att ha när man bara behöver tjäna ihop pengar. Det är hyfsat betalt för det man gör, men samtidigt så blir man lätt trött på det (precis som med allt annat, i know) Men man blir nog lätt bitter av att sitta där förlänge. Tjock också haha. Alltså inget jag vill syssla med alls, men just nu nöjer jag mig med det.

Framtidsplaner, med och utan häst?
Till hösten är tanken att jag ska börja plugga lite smått. Har sökt en kurs som jag hoppas komma in på. Jag vet egentligen inte alls vad jag vill "bli", men jag vet att det lutar åt något inom idrott/hälsa och gärna då med den mentala och psykologiska biten. Jag var ett tag lite inne på att läsa till dietist, men efter lite efterforskningar tror jag nog inte det ändå. Jag vill inte sitta på en vårdcentral och prata med tjocka pensionärer..  Däremot skulle jag väldigt gärna jobba med elitidrottare på något sätt. Då gärna med det mentala och/eller kosten.

Med Mimi är nu planen att komma igång ordentligt med tävlandet. (Just nu känns det ju lite motigt på den biten, men får hoppas det ljusnar) Helst av allt, och som mitt stora mål är att kunna hoppa en 130 igen, men vägen tillbaka dit känns oerhört lång och tuff som det ser ut nu. Isåfall skulle jag vilja hinna det inom ett år, och sedan till nästa sommar ta ett föl på henne.

 Vilket är ditt "största vilja ha" begär/pryl just nu?
Åh bästa frågan, haha! Det jag allra helst vill köpa nu är en marinblå Animokavaj och ett snyggt RG-schabrak till tävling. Även ett par svarta Veredus benskydd. Men det är lite såhär, att när det går dåligt på tävling eller när man bara tycker att man rider som en värdelös skit, så kvittar det om man har snyggaste utrustningen eller om man har något skitfult från Börjes. När det går dåligt tycker jag inte att jag är värd att ha fina saker, haha. Så fram till Falsterbo-mässan gäller det för mig att rida bra som attan, så att jag kan köpa fina saker med gott samvete :D





Ta lite roliga bilder på ditt stall o sadelkammare. :) vore kul o se!
Jag har en del bilder på vårat stall under kategorin "Utrustning". Men dem kanske inte är så roliga?
Vad vill ni mer se isåfall? :)

 Har du alltid bott där du bor nu? 
Ja, hela mitt liv. Och jag älskar att bo här så himla mycket! Vi har helt sjukt bra ridvägar/springvägar, och vår gård ligger sist in på grusvägen så här är ingen väg med massa bilar intill. Dessutom rider man bara ca 100m ifrån stallet sen är du direkt ute i världens finaste bokskog. (Fan vad töntig jag låter, men det är verkligen underbart!)



Mål med Mimi? 
Vårt allra största mål är att kunna starta 130 igen, men som sagt, just nu känns det nästan lite omöjligt. Men på vägen till det stora målet finns där ju väldigt många delmål. Först och främst är att hon inte ska vara helt galen så fort vi rider in på tävlingsbanan , hrm host, därefter kan vi ju börja göra lite bra rundor och sedan ta oss upp till regionala 110 och senare 120. Till våren skulle jag isåfall vilja hoppa några 130 och därefter ta föl på henne. Vi har alltid sagt att vi ska ta föl på henne, och det börjar ju isåfall bli dags. Åren bara springer iväg!

Vad hade hon gjort innan du köpte henne?
Hon hade föl då som 4-åring och som 6åring hann hon hoppa några lokala 90-1m innan vi köpte henne på hösten. Hon stod uppstallad på ett väldigt stort stall inne i Helsingborg, och vad vi förstått nu så hade hon värsta ryktet om sig att vara "knäpp". Antagligen har hon varit superstressad av den miljön, och då varit svår att hantera. På tävlingar under åren har en del människor kommit fram och berättat att dem ridit henne och att hon ofta stegrade sig och testade folk som red henne. Antagligen för att ganska många olika red henne och hon inte kände sig trygg.

Vilket är ditt favorit-uttryck?
När jag jobbade i Sälen sa alla, till allt; Kör bara! (eller nej man sa; kööö baaah, haha!) Och det var så jävla roligt. För alla hade den attityden till allt, att man bar skulle köra och inte tänka. (verkligen på både gott och ont detdära) Men just nu vet jag inte riktigt vad mitt favorit-uttryck skulle vara faktiskt.

 Har du lagt ner ditt intresse för att spela ukulele?
Åh ja! Min dröm om att kunna spela gitarr övergick till att försöka spela ukulele, vilket gick skit även det. Jag är så sjukt omusikalisk att det gör ont. Tondöv deluxe.

 Vilken var din favvis av Don Corleone och Blixten?
Helt omöjligt att välja. Båda två har en lika stor plats i mitt hjärta, och kommer alltid att ha. Fina ponnysarna! En i himlen och en på toppen av sin karriär.


 Vad är det läskigaste eller du varit med om i ditt liv?
Hm, vad svårt. Jag har svimmat några gånger, och det är sjukt läskigt. Fast det finns en del andra gånger som jag varit livrädd, fast det vill jag inte skriva om här, haha.

 Om du fick 1 miljon vad skulle du göra med pengarna?
Spara en stor del, och sen bara gå runt i mitt liv och ha lite mindre ångest för att känna mig ekonomiskt begränsad, haha. Jag skulle shoppa massa märkeskäder och annat dyrt skit som man vill ha, plus en massa fina hästgrejer. (alltså, jag får ångest för att världen är så prylfixerad, och så sitter jag här själv och berättar om allt jag skulle köpa haha!)

Vad vill du med livet just nu?
ooh, djupt.. Jag vill att livet ska vara jävligt najs. Jag har mål och drömmar som jag jobbar på varje dag. På olika sätt. Tex med min egen träning och med hästen. Men även andra "livsmål" som handlar om vad man vill bli och hur man vill leva sitt liv. Då handlar det ju inte direkt om en handling, utan mer om tankar och funderingar.

Har du något speciellt du strävar efter att bli?
Eftersom jag inte vet vad jag vill bli än, så är det ju svårt att sträva efter något särskilt. Men jag försöker göra val i livet som gynnar den eventuella snilleblixten om vad jag vill bli, haha!

Bloggtips? hm, jag läser väldigt många bloggar dagligen, och det går upp och ner vilka som är favoriterna, haha. Just nu gillar jag nog denna bloggen extra mycket; PTFia

Vill du ha Mimi föralltid eller vill du byta sen när du känner ni kommit så långt ni kan?
Mimi kommer vi aldrig att sälja. När jag slutar att rida och tävla med henne så ska hon få massa bäbisar :D Om det däremot kommer in någon annan häst i bilden är svårt att svara på nu, för det beror på vad jag gör med livet i övrigt. Om jag tex ska plugga ordentligt så kommer jag nog inte orka ha häst samtidigt (bra tajmat då att hon får föl som då hinner växa upp lite ;D)

 Din bästa resa?
Jag har inte rest alls många gånger i livet. Min första riktiga resa var när jag var 15 år och då åkte jag med min kompis och hennes föräldrar till Mexico, Guatemala och Belize där vi backpackade i 3 veckor. Den resan var sjukt rolig! Sen har jag ju precis varit i Asien i två månader och det var ju också helt fantastiskt!

Vang Vieng, Laos.


 Ditt favorit häst minne?
Åh det finns ju så många!! Men dem som man minns bäst är ju stunder som man uppnått mål som man kämpat hårt och länge med. Tex när jag och Mimi startade den där 130-klassen, och även om vi inte kom runt felfritt så kommer jag alltid minnas hur jäkla fokuserade vi var, och speciellt en linje med kombination fram till en maxad oxer. Den känslan är liksom inristad i min skalle!




Hur ser Mimis foderstat ut? 
Absolut inga krusiduller. Hon får hösilage, betfor och kraft grund. Vid fällning eller pälssättning blir det lite extra b-vitaminer. Just nu funderar vi på att byta ut kraften till något annat som jag nu inte minns namnet på, just för att hon lätt blir stor om magen på sommaren. Hon blir inte fet, men hon sväller som en jäkla deg ibland. Annars funkar hon bra på detta. Vi vill inte mixtra för mycket då det lätt sätter sig i skallen på henne och hon blir då "knäpp" istället.



hur ser ditt liv ut om 15 år?
wah. Ingen aning! Förhoppningsvis lycklig och har ett bra liv.

 något du aldrig överlevt utan?
Frukost! och musik, och P3, haha.


en artist du drömmer om att se live?
Lykke Li, Mumford & Sons och Kent. ( & många fler)

om du kunde få uppleva EN dag igen, vilken skulle det vara? och varför?  
Studenten var magisk, så den skulle jag kunna göra om tusen gånger. Annars skulle jag gärna vara 5-6 år igen, för man fattade noll och hade kul hela tiden.






1 kommentar:

Hilda sa...

Klart att du och Mimi kommer hoppa 130 igen. Bara fortsätt med din plan så är ni snart där igen! Hela Klostergården tror på dig : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...