25 juni 2012

Måndagsträning.

Dressyrträningen gick bra och tränaren var super! Känns så himla skönt när man hittar någon som man passar med och som är ödmjuk inför hästen och anpassar sig efter individen.

Filmer kommer upp senare idag. Nu ska jag sticka iväg till gymmet, men här får ni en bild så länge!


Förresten så fick jag en kommentar här igår om varför jag "bara" rider Mimi 35-40 minuter. Så jag kan ju passa på att svara ifall det nu skulle vara någon mer som funderat över detta.
Jag antar att du läst träningsboggen där jag skrev ut "rid-riden" för här har jag nog inte nämnt några minuter vad jag kan se. I alla fall så blev det lite mindre tid förra veckan än vanligvis, jag brukar inte sitta och räkna exakta minuter då jag rider utan håller på tills jag fått igenom det jag vill. Om det sen tar en timme eller 30 minuter spelar ju mindre roll. Jag tycker passets kvalite (om man nu kan kalla det så) går före hur lång tid man rider. Allt som allt blir det oftast 45-55 minuter men eftersom jag inte sätter igång min pulsklocka (som räknar tiden på passet) förrän jag börjar trava så räknar jag inte med tiden då jag skrittar fram.

Jag förstår inte varför det skulle vara "bättre" att rida 60-90 minuter än om man sitter och trimmar i 40. Spelar tiden någon roll för er? Givetvis är det ju skillnad om man varje dag bara rider 30 minuter eller 90. Men om man varierar passens intensitet så kvittar det väl? :)

2 kommentarer:

Titti sa...

Min första tanke när jag läste 90 min var oj vad länge! Men nu rider jag ju i och för sig bara unghästar och försöker hålla mig till 30-45 min! Jag brukar aldrig kolla klockan och tvinga mig att rida 40 min utan jag rider tills hästen är lösgjord eller till vi nått målet med dagens träning! Stöter man på ett problem kan det hända att passet blir längre än vanligt då jag i så fall oftast kämpar vidare tills vi tagit oss förbi problemet!
Ibland kan jag dock känna att hästen känns riktigt fin efter 20 min och har då svårt att ta oss ett steg framåt! Jag vet liksom inte hur jag ska träna vidare och ta oss ett steg längre, om du förstår hur jag menar!? Så då nöjer jag mig oftast och skrittar ut en liten runda som avslut på ett kort men bra pass! Tur man tränar regelbundet så att det alltid finns något att träna på:)
Vad kul att det kändes bra idag, längtar tills det kommer upp någon film!:) Ni är så fina<3

Jennie sa...

Eh hehe, jag rider ofta inte mer än 40 minuter när det gäller dressyr. Träningarna blir kanske allt som allt längre. Men jag rider till jag är nöjd. Varför sitta och traggla när allt funkar? Ser ingen anledning. Visst njuter jag av när hästen är fin, men inte för länge. Hoppning kan bli längre. Men jag rider hellre effektivt än att rida hur länge som helst med massa pauser.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...