22 oktober 2011

LCHF!

För er som inte vet vad LCHF innebär så kan jag kort säga att det går ut på att äta matprodukter med hög fetthalt och dra ner rejält på kolhydrater. Man utesluter helt potatis/ris/pasta/bröd/vitt mjöl och givetvis socker och lightprodukter. Här är en bra sida för er som vill veta mer; LÄNK

I media och bloggar har det diskuterats väldigt mycket. Folk verkar bli rejält provocerade av detta, att utesluta kolhydrater osv. Och "LCHF-anhängarna" är helt frälsta och saliga över sin nya s.k livsstil. Jag håller med om att man blir ganska salig över hur bra man mår. I alla fall jag. Och det där med att det mer kallas för livsstil kan jag också hålla med om. I våras när jag kom hem från Asien och enbart hade levt på ris, nudlar, kyckling och bara skräpmat utöver det kändes det som att kroppen inte mådde helt hundra. Noll muskler och för mycket fett.
Eftersom jag är väldigt intresserad av mat och kosthållning utöver själva träningsbiten så ville jag testa detta. Resultatet blev att allt sockersug försvann, jag var aldrig direkt hungrig, när jag åt blev jag lagom mätt och mellan måltiderna så tänkte jag inte ens på mat. Det kändes verkligen balanserat och man hade jämn blodsockernivå hela tiden. Jag konditionstränade en del utöver ridningen, men annars inget.

SÅHÄR blev resultatet efter 3 månader. 

I samband med nollningen, skolstarten och flytten till Halmstad har jag slarvat en massa med maten, plus alldeles för mycket festligheter och för lite träning, vilket resulterat i att kroppen mått sämre. Jag fungerar inte lika bra med för mycket kolhydrater i längden. Så nu är det dags igen att börja om på ny kula. Sötsuget ska bort (vilket sker ganska snabbt när man väl börjar) och maten ska skötas bättre. 

Jag tänkte inte tjata sönder detta ämne allt för mycket i denna bloggen, för det är ju främst en hästblogg. Men detta intresserar och engagerar mig mycket så jag ville bara "dela med mig" lite. Ni får väldigt gärna kommentera vad ni tycker om detta. Eller om ni tycker att detta är ointressant skräp som ni absolut inte vill läsa om så får ni väldigt gärna berätta det också, för jag vill veta! haha! :)



4 kommentarer:

Tess Klintestam sa...

JAG vill läsa mer om de :D

Anonym sa...

Jag vill jättegärna läsa mer om det :)

madde sa...

jag vill oxå läsa mer om det =)

Sabina sa...

skit kul o BRA du tar upp lite sådant som gör nytta för oss! go go girl! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...