5 juni 2012

Två frågor!

Och två svar, såklart!

Från anonym; "Hej Erika! Jag undrar om jag kan få lite tips ifrån dig. Jag har en sådan kropp som behöver mycket uppvärmning. Om jag då ska ut och springa längre runder - hur kan jag värma upp innan? Och bra hemma-övningar för lår och rumpa? :))))"

Egentligen är jag nog inte rätt person att svara på detta (än!) men jag svarar bara utifrån mig själv och vad jag tror. Om ni tycker att jag har fel så får ni rätta mig eller komma med egna tips! Jag själv är väldigt dålig på det här med att värma upp. När jag ska ut och springa i skogen så värmer jag aldrig upp utan bara drar ut och springer direkt. På gymmet kör jag alltid 10 min på crosstrainern. Dels för att mjuka upp kroppen lite, få upp pulsen och även för att känna hur "dagsformen" känns. Från ridningen har jag hört många gånger att man ska försöka värma upp hästen på samma sätt för att lära sig att känna skillnad från dag till dag. Så jag tänker detsamma med mig själv. Om man gör samma sak så vet man hur det brukar kännas och märker ganska snabbt om benen är tunga som bly eller om pulsen blir mycket högre än vanligt. Andra tips på uppvärmning är väl att "hoppa-skutta", börja lite mjukt att småjogga, indianhopp, höra knä, grodhopp, veva med armarna osv. Gör det försiktigt och känn efter, om du behöver så ta god tid på dej. Kanske någon annan som har supertips att komma med?

Bra hemma-övningar för lår och rumpa om du inte har några redskap är airsquat, jägarvila, upphopp, utfall med spark, utfallsgång, jämfota hopp upp på en bänk, grophopp, springa i trappor. Här är en video som du kanske kan få lite inspiration av;


En film från i våras. Kanske dags att göra en ny?

Karin undrar: "Var någonstans ska du läsa till pt? Och måste bara säga att du lätt har den grymmaste träningsbloggen! =)"

Tack!!! Vad glad jag blir! Jag ska utbilda mig via The Academy i Halmstad, och utbildningen startar i augusti. Så himla pirrigt, ser verkligen framemot det! =D




2 kommentarer:

stina sa...

Jag älskar den där videon! Får så jäkla mkt inspiration

Karin sa...

Haha åh vilken underbar video! =D Och himlans söt häst ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...