27 november 2011

Att lura sig själv i rätt riktning.

Det här med idrottspsykologin väcker så väldigt många tankar hos mig. Ju mer man lär sig, ju mer förstår man hur allt hänger ihop och hur man hela tiden kan både styra och påverka sina egna tankar, och därigenom också sina handlingar. Mycket är egentligen väldigt enkelt och i grunden handlar det om att man gör ett val om att ha ett positivt tänk. Man väljer perspektiv och synvinkel på saker. Sen vill jag ju inte påstå att man vinner OS bara för att man tänker rätt tankar, allt inom idrott är väldigt komplext. Minst sagt. Men jag tror heller inte man vinner OS på enbart fysiska färdigheter och hård träning..

Jag försöker skapa en helhet av mig själv. (Flummigt det låter, ja!) Men jag menar att det inte bara är inom ridningen och hästbiten av mitt liv som jag försöker tänka "rätt", utan även i varje situation i livet. Jag tror det gäller att automatisera sig själv. Vara positiv, inte bara tvinga sig att tänka "rätt". Även om man till en början måste tvinga sig hela tiden. Ett bra exempel med mig själv som handlar om "vanliga livet" är alla jäkla prylar som jag väldigt gärna vill ha men absolut inte har råd med. Jag är extremt fattig som student och lever endast på ett studiebidrag (som går direkt till lägenhetshyran) resten tas från mina sparpengar. Jag har alltså noll svängrum till att shoppa loss. Och jag antar att ca 90% av er som läser förstår mig när jag säger att jag älskar att handla kläder, skor och framför allt hästprylar. Det är som att varje hästtjej har någon inbyggd gen som styr det där. Men läget är som det är, jag kan inte köpa sånt som jag vill ha längre. Innan när jag jobbade och hade lön varje månad så hade jag ju faktiskt möjlighet till att köpa mycket mera, men det går inte nu.

Så vad gör man då med detta dilemma? För det är verkligen ett dilemma för mig.
Jag har gjort lite "knep" och tankeregler åt mig själv. Jag lurar mig till att känna ny-shoppat-känslan utan att behöva betala för det, haha. För i grund och botten är det kanske mest den där känslan man vill åt mer än själva grejen man köper?


  • Jag skriver en lista på allt jag vill ha. Den blir alltid lång. När den är skriven börjar jag kategorisera alla grejer efter tre punkter. 1. Sakerna som jag bara vill ha men absolut inte behöver 2. Sakerna jag vill ha ännu mer men antagligen inte behöver 3. Sakerna jag vill ha och som jag måste köpa (tex om något gått sönder och man behöver köpa nytt)
  • När jag kategoriserat allt på listan stryker jag allt som jag absolut inte behöver, alltså punkt 1. Bort med dem! Kategori nr 2 brukar vara lite klurig. Jag stryker en del, och det andra får stå kvar utan att jag gör något åt saken. Kategori nr 3 brukar faktiskt vara väldigt liten. För egentligen, man har ju oftast allt redan!
  • Ibland blir det ju två-tre grejer som man måste ha. Jag behöver just nu en ny magplatta till Mimi för den gamla börjar gå sönder vid spännena och den är dessutom i längsta laget för den nya sadeln. Jag har försökt hålla koll på blocket och tradera för att hitta billiga alternativ men har faktiskt inte haft turen där. Men annars är tradera ett skitbra alternativ. Man kan verkligen fynda med lite tur.
När jag gjort på detta viset blir allt väldigt konkret. Man punktar upp och får överblick på allt. Man inser snabbt att det inte är mycket som man egentligen behöver. Jag blir mer motiverad att spara pengar och handla mer nödvändiga grejer nu. Det är som om min tävlingsinstikt kommer fram. Jag vill vinna över mig själv och mina begär, haha! På detta sättet lurar jag mig själv till att göra det jag måste göra; spara pengar. Och undviker att slösa dem på onödiga saker som jag faktiskt klarar mig utan. Dessutom hatar jag att vara så lättlurad och flyta med i strömmen av konsumtionshetsen. Vill inte vara en del av den, men jag vet att jag är som alla andra som älskar att handla saker. Man blir inte lyckligare av prylar, så är det bara! 

En annan grej man också kan göra är att gå in på internet-shoppar och lägga en massa fina saker i "kundkorgen" där och sen bara kryssa ner sidan. Det kanske funkar bättre för vissa? haha.


Ett litet urval från min lista. Magplattan och tävlingsskjortan är det enda som finns i tredje kategorin.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...