28 maj 2012

Ett stycke supervecka; mat!

Den senaste tiden (över en månad) har min kosthållning fungerat väldigt bra. Fördelningen mellan mat, träning och vila har känts balanserad och detta har medfört att jag mått väldigt bra. Förra veckan blev dock lite slappare och väldigt mycket mer "utanför ramarna" på grund av bra väder som i sin tur bidrar till en massa spontana roligheter. Och så ska det ju få lov att vara, såklart. Livet går inte ut på att äta strikt och rätt till 100%, däremot är det i alla fall viktigt för mig att vara medveten om hur allt hänger ihop. Jag vet att alkohol och eventuell bakfylla kommer få mig att vilja äta skitmycket glass och bröd. Och det ena leder till det andra. Ekvationen blir exempelvis; bakfylla -> trött och seg -> "gör" ingenting -> äter på oregelbundna tiden -> äter annorlunda än vanligt vilket såklart påverkar hunger/mättnad och sötsug. Men mina bra rutiner och en stark motivation till att vilja äta bra och nyttigt gör att jag automatisk på måndag morgon återgår till en bra kost.

Denna vecka vill jag ändå styra upp det lite bättre än vanligt. Fick inspiration av Smaljeansen (som vanligt!) som just nu har en liten formtoppning med bra kost. Så denna vecka kommer jag använda mig av appen ShapeUp för att kunna skriva upp allt jag äter. Jag tycker annars att jag har ganska bra koll på fördelningen av kalorier under dagen, men när man väl börjar väga sin mat och få en överblick brukar man bli ganska förvånad. Det är nästan aldrig som man landar på samma kaloriintag som man "räknat från höften" själv. Jag tänker göra detta fram till nästa tisdag. Det brukar vara roligt dem första dagarna, sen tröttnar man på det eviga mätandet och räknandet, dryyygt. Men äh, 8 dagar ska man väl palla!


Och vad kul att ni gillade förra veckans utmaning och vill ha fler! Ni som vill kan ju hänga med på "styra-upp-min-kost-veckan". Visserligen är ju utmaningen lite luddig, men ni som gör något liknande denna veckan kan ju säga till. Så kör vi uppföljning senare :)

1 kommentar:

Sara sa...

Jag har hängt på Smaljeansens formtopping så för mig det blir strikt hela månaden. Verkligen en utmaning :) Är alltid bra att behöva redovisa så jag är med på en uppföljning efter "veckan" :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...