29 maj 2012

Kriterier för en bra blogg.

Det här med att blogga är något som jag tycker är väldigt roligt. Det hoppas jag att ni märkt av!
Om jag inte tyckt att det var kul och givande så skulle jag aldrig orka uppdatera så mycket som jag gör. Jag vill verkligen utveckla denna bloggen och göra den så bra det bara går. Men ibland är det lite svårt att göra en objektiv bedömning av det man själv "skapar". Jag försöker inspireras av bloggar som har många läsare men samtidigt göra det utifrån mig själv och mitt eget liv. Kvaliteten på bloggens inlägg varierar på grund av helt naturliga orsaker, exempelvis då livet är stressigt och andra saker tar mer fokus. Motivationen varierar också och jag gör ju bara detta som en kul grej. Det skulle vara helt annorlunda om man fick betalt, både positivt och negativt. Designen har jag slipat på ganska mycket då jag tror det är ganska avgörande om någon "stannar kvar" och kanske börjar följa bloggen eller inte. Designen ska spegla innehållet samt vara snygg och enkel. Men samtidigt är det ju en smaksak med vad som är snyggt och inte..

Jag tänkte bara höra med er som läser här, ifall ni skulle vilja hjälpa mig att utveckla bloggen genom att svara på dessa frågor. Jag har massor av idèr och energi att lägga på bloggen, men för att kunna göra det på bästa sätt vill jag väldigt gärna veta vad ni tycker. Jag är jättetacksam ifall ni orkar lägga någon minut och svara på följande;

1. Vad är viktigast/avgörande för att du ska börja följa en blogg?
2. När brukar du bli mest "besviken" på en blogg som du följer?
3. Vad tycker du är bra med denna blogg?
4. Vad tycker du är mindre bra eller behöver utvecklas på denna blogg?



6 kommentarer:

Jennifer Sandström sa...

Din header är görsnygg, och designen är också ganska bra och utstickande - så man fastnar liksom! Men jag ska vara ärlig att säga att jag personligen inte gillar denna typen av inlägg. Som bloggare får man inte alltid massvis med kommentar och det kan vara svårt att locka läsare, men jag blir inte direkt mer intresserad när bloggare skriver att "det är så tråkigt och blogga när ni inte kommenterar" och saker i stil med det. Blogga inte för att få många läsare, blogga för att du VILL inspirera och tycker det är roligt! :)
Jag ber om ursäkt om jag lät lite hård nu, jag vill absolut inte kritisera dig negativt. Dessutom är det första gången jag är in på din blogg, jag gillar första intrycket och kommer garanterat spana in den igen :) Kram!

Marika sa...

tycker att din blogg är jätte snygg och roligt att du varierar din design och header lite :) Alltid lika spännande att klicka in här för att se om något nytt hänt. Gillar mest att läsa om Mimi och er träning och tävling då jag själv är hästtokig:) Men även spännande att läsa om din träning och Lchf kost :) Ser fram emot fler filmklipp på dig och Mimi!

Annika sa...

1. Vad är viktigast/avgörande för att du ska börja följa en blogg? - kombo av typ av inlägg, design, bilder. Helhetsintryck.
2. När brukar du bli mest "besviken" på en blogg som du följer? - uppehåll
3. Vad tycker du är bra med denna blogg? - din energi! Gillar bilderna, kombinationen av inlägg. + fin häst :)
4. Vad tycker du är mindre bra eller behöver utvecklas på denna blogg? - Tycker gott du kan våga dig på videoinlägg, om du vill testa ngt nytt :) annars kommer jag inte på ngt..

Originalet sa...

Svar:
Åh tack, vad roligt att höra! :)

Karin sa...

1. Att man ser att personen anstränger sig! Skriver bra och genomtänkt oc kollar igenom sina texter. Att det är mycket bilder och redigerade. (speciellt viktigt när man fotar mat annars kan det se jätteäckligt ut!;)) Att personen skriver lite personligt (inte jättemycket) så man får en känsla av personen bakom.

2. Jag blir besviken när jag läser bloggar som uppenbart bara är för bloggaren själv och inte riktar in sig på läsaren och dennes behov.

3. Jag tycker du har tänkt på alla de saker jag räknar upp på nr1! =) Du skriver personligt och peppande (perfekt för en träningsblogg). Och mycket bilder! =)

4. Om jag hade varit du så hade jag kortat textbredden till kortare rader (alltså ändra i temat) så att det blir lättare och mer inbjudande att läsa. Men det är nog det enda!

YOU ROCK! =)

Erika sa...

Tusen tack för bra feedback hörreni!

Jennifer; själv gillar jag heller inte att läsa inlägg likt dessa, MEN dem kan dock vara nödvändiga om man verkligen vill skriva en bra och läsvärd blogg. Sen är det ju skillnad att ständigt skriva; " varför kommenterar ni inte?" och att någon gång ibland skriva ett inlägg som detta med frågor. Så tycker jag i alla fall :) Och tack för fina komplimanger!

Annika: Åh jag önskar att jag vågade göra videoinlägg men jag har försökt och det känns så obekvämt, vilket leder till att dem blir så kassa. Och är dem inte bra så kan man lika gärna skippa det kan jag tycka ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...